MİNİKLER KENDİ OYUNLARINI TASARLIYOR
PROJE ÖZETİ
Okulumuzda bilgisayar oyunlarının yararları ve zararları konusunda yapılan sunum esnasında küçük öğrencilerimizin kendi oyunlarını tasarlama ve kendi ürettikleri digital oyunları oynama isteği doğrultusunda ortaya çıkan projemizde 3. Sınıftan 4 öğrenci, 4. Sınıftan 8 öğrenci yer almaktadır. İlkokul öğrencilerinin ders müfredatında kodlama dersi yer almamasına rağmen projeyi gerçekleştirmek için öğrenciler, Aralık ayından itibaren haftanın bir günü ders dışı saatlerde bilişim teknolojileri sınıfında Scratch blok tabanlı kodlama programı kullanarak kodlama eğitimi almaya başladılar.Öğrenciler Scratch görsel kodlama dilini kullanarak eğlenceli aktivitelerle animasyon oluşturmayı ve oyunlarını tasarlamayı öğrendiler. Küçük yaştan itibaren kodlama öğrenme imkanı bulamayan ama proje sayesinde bu imkana kavuşan öğrenciler proje sonunda keyifle tasarladıkları animasyonları izlediler, oyunlarını oynadılar. Projemiz esnasında algoritmik ve tasarım odaklı düşünme becerilerini geliştiren öğrencilerimiz kendi ürünlerini oluşturarak teknolojiyi tüketen değil üreten taraf oldular. Böylece oyun tasarlama amacıyla başladığımız projemizde öğrencilerin tüm programlama dillerinde kodlama yapabilmeleri için gereksinim duyduları altyapıyı oluşturmayı sağladık.
PROBLEM DURUMU ve ÖNEMİ
Teknolojinin gelişmesiyle birlikte okul dışında öğrencilerin sürekli bilgisayar başında vakit geçirmeleri özellikle de bilgisayar oyunları oynamaları konusunda bazı sorunlar ortaya çıkmaktadır. Bu konuda küçük yaştaki öğrencileri bilgilendirmek amacıyla yapılan sunum esnasında öğrencilerin oyunları oynamak kadar oyun tasarlama ile ilgili istekleri olduğu anlaşıldı. Küçük yaştan itibaren teknolojiyi bir oyun alanı olarak görmeye başlamalarını ve bundan keyif almalarını sağlamak için istekli ve okul dışında imkanı olmayan öğrencilerimize okulumuzda kodlama eğitimi vererek oyunlarını üretmeleri sağlandı. Proje sayesinde projede yer alan öğrencilerimize matematik, okuma-yazma ve fen gibi farklı alanlardaki öğrenme becerilerini destelemeyi, ayrıca eleştirel düşünme, problem çözme,işbirliği yapabilme gibi beceriler kazandırmayı sağladık.
PROJE AMACI
Projemizin amacı; Teknolojiyi tüketen değil üreten bir nesil ortaya çıkarmak.
PROJE HEDEFİ
· Algoritma kavramını öğrenmeyi sağlamak.
· Öğrencinin problemi belirleyebilmesini sağlamak.
· Yön algoritmalarıyla probleme çözüm üretmesini sağlamak.
· Scratch kodlama dilini kullanarak blok tabanlı kodlama yapabilmesini sağlamak.
· Arkadaşlarıyla uyum içerisinde olmasını sağlamak.
· Ürettikleri oyunları aileleri ve arkadaşlarına tanıtarak özgüvenleri geliştirmeyi sağlamak.
YÖNTEM
Projenin hitap ettiği hedef kitle bilgisayar oyunu oynamayı ve oyun tasarlamayı seven ilk ve orta öğretim öğrencileridir. Proje esnasında öğrencilerin ürettikleri eğitsel ve eğlenceli oyunları yıl sonunda ilkokul ve ortaokul öğrencilerine ve ailelerine tanıtmaları sağlandı. Ayrıca tasarlanan oyunların Scratch blok tabanlı programlama aracının online sitesine yüklenmesi sağlandı. Bu sayede öğrencilerin ürettikleri oyunların, online olarak siteyi kullanan sadece ülkemizdeki değil dünyadaki kullanıcıların da görmesi sağlandı.
PROJENİN YAYGIN ETKİSİ
2023-2024 Eğitim-Öğretim yılı içerisinde kodlama haftası kapsamında okulumuzun bilişim teknolojileri sınıfında tasarlanan animasyonlar ve oyunlar veliler ve öğrenciler tarafından oynanmasıi kullanılması sağlanacak.
Her yıl düzenlenen Avrupa Kod Haftası boyunca öğrencilerin ortaya koydukları ürünlerle codeweek.eu sitesine üye olup kendi etkinliklerini oluşturmaları sağlanacak. Projede olan ve olmak isteyen öğrencilerle çalışmalara devam ederek daha fazla ürün ortaya çıkarmaları ve ilde, ilçede ya da okulda düzenlenecek bilim şenliklerinde yer almaları sağlanacak.
PROJE BULGULARI
Proje sonucunda 12 öğrenci tarafından 12 farklı animasyon çalışması ortaya çıktı.
4 öğrenci işbirliği yaparak birlikte bir oyun, diğer 8 öğrenci farklı oyunlar tasarladılar. Oyunlardan üçü eğitsel amaçla tasarlandı.
PROJE SONUCU
· Ortaya çıkan ürünlerin tanıtımına katılan okul öncesi öğrenci sayısı 25,
· Ortaya çıkan ürünlerin tanıtımına katılan ve tasarımları inceleyen ilkokul öğrenci sayısı 109,
· Ortaya çıkan ürünlerin tanıtımına katılan ve tasarımları inceleyen ortaokul öğrenci sayısı 98,
· Ortaya çıkan ürünlerin tanıtımına katılan ve tasarımları inceleyen veli sayısı 38.